Boze hulpverlener, verwarde hulpvrager: laaggeletterden hebben meer tijd nodig

schuldbemiddeling_icon.jpg16 juni 2020

“Ik ging regelmatig weg zonder te weten wat ik moest doen. De volgende afspraak had ik dan nog niks gedaan en kreeg ik daarover verwijten. En dat leverde enorme stress op waardoor ik nog meer vergat en nog onzekerder werd over wat ik moest doen.”

Zomaar een reactie van een laaggeletterde hulpvrager, opgetekend op de website van Schouders Eronder. Het samenwerkingsverband publiceerde een toolkit om dit soort situaties te voorkomen. Ons land kent 2,5 miljoen laaggeletterden, en ze komen vaker dan gemiddeld bij schuldhulpverleners terecht.

Alle reden dus om er goed op voorbereid te zijn. Daarmee kan de toolkit je helpen. Met logo's, verhalende tekeningen en gesprekstips. En voorbeeldteksten om zaken eenvoudig uit te leggen.

'Bel mij bij een dwangbevel!'

Bijvoorbeeld: wat is een dwangbevel? “Een dwangbevel is een brief waarin je gedwongen wordt geld te betalen en als je dat niet doet halen ze het geld van je bankrekening of komen spullen uit je huis halen. Als je een dwangbevel krijgt dan moet je mij direct bellen en dat aan mij geven.”

Schouders Eronder ontwikkelde de toolkit samen met Stichting Lezen en Schrijven, Pharos en Flatland. Schuldhulpverleners kunnen aan de hand van de plaatjes (iconen) uitleg geven over geldzaken en het traject van schuldhulpverlening.

Alle materialen in de toolkit zijn hier gratis te downloaden.

« Terug

Archief > 2020 > juni

Naar boven