Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer ondernemers

Informatie (in)compleet

Tijdens het intakegesprek komt veel informatie samen. Op basis daarvan moet je een plan van aanpak opstellen. Veel informatie is tijdens het intakegesprek echter nog niet bekend. Mogelijk is de boekhouding bijvoorbeeld (nog) niet inzichtelijk voor de schuldhulpverlener. 

Wat kun je doen?

  • Met deze checklist inventariseer je handig alle belangrijke informatie voor een plan van aanpak. Om de juiste route naar een oplossing te bepalen, kun je bovendien dit format voor een plan van aanpak gebruiken.
  • Kies een van deze manieren om de boekhouding te laten bijwerken:
    • Verstrek bijzondere bijstand, of vraag die aan, voor de kosten van de al bekende boekhouder om de achterstallige administratie te verzorgen. De kosten van de huidige administratie zijn reguliere bedrijfskosten en moeten dus uit de middelen van de ondernemer worden voldaan.
    • Organiseer een pool van boekhouders uit de regio die bij toerbeurt (tegen gereduceerd tarief) achterstallige administratie van ondernemers bijwerken.
    • Zet De Ondernemers Zaak in jouw regio in. Hbo-studenten en ervaren oud-ondernemers van het Ondernemersklankbord ondersteunen ondernemers die in zwaar weer zitten.
    • Werk samen met Humanitas of SchuldHulpMaatje. Vrijwilligers helpen de hulpvrager bij het ordenen van de administratie, zodat een boekhouder er vervolgens mee aan de slag kan.
    • Tref een betalingsregeling met de boekhouder op basis van de beschikbare afloscapaciteit.

Tip

Tip.svg

In sommigen gemeenten voeren de schuldhulpverlener en een Bbz-consulent samen het intakegesprek. Hierdoor leer je veel van elkaars expertise. Daarnaast weet je elkaar gemakkelijker te vinden om te overleggen over een casus.

Plan van aanpak

Op grond van de Wgs moet je binnen 8 weken een plan van aanpak en de toelatingsbeschikking overhandigen aan de ondernemer. Soms lijkt deze termijn echter te kort. De ondernemer verstrekt (mondeling) veel informatie, bovendien ontbreken er vaak nog documenten. 

Wat kun je doen?

  • Stel een globaal plan van aanpak op. Dit kun je in de loop van de tijd bijstellen, bijvoorbeeld wanneer de bedrijfsadministratie is beoordeeld.
  • Gebruik het format plan van aanpak. Dit is speciaal opgesteld voor schuldhulpverlening aan ondernemers. Vul dit format aan met informatie vanuit jouw gemeente en/of organisatie.
  • Plan een tweede (intake)gesprek om meer informatie van de ondernemer te kunnen krijgen. Dit geeft je ook meer tijd om stukken te beoordelen.

Beoordelen ondernemerschap

Om als ondernemer te worden aangemerkt, moet iemand voldoen aan bepaalde voorwaarden. Wil je kunnen beoordelen of een hulpvrager ondernemer is, moet je dus op de hoogte zijn van deze bepalingen. Er zijn verschillende definities vastgesteld. Vooral bij hybride ondernemerschap (combinatie ondernemen-loondienst/uitkering) is het goed opletten.

Wat kun je doen?

  • Laat je informeren door de instanties waarmee de ondernemer te maken heeft. Zo heeft de Sociale Dienst een andere definitie dan de Belastingdienst. De Sociale Dienst richt zich namelijk op het verstrekken van een (aanvullende) uitkering en het beoordelen van de mogelijkheid voor krediet, de Belastingdienst op de aangifte inkomstenbelasting. Onderzoek daarom of er andere regels zijn om te kunnen vaststellen of de hulpvrager voldoet aan de norm van ondernemer.
  • Beoordeel samen met de Bbz-consulent.
  • Laat de beoordeling over aan de bedrijfskundige die de levensvatbaarheid van de onderneming in kaart brengt.
  • Constateer je dat het beter zou zijn wanneer de onderneming zou stoppen? Bespreek dan of de hulpvrager geschikt is voor het ondernemerschap. Bereid dit gesprek goed voor, bijvoorbeeld door informatie op te zoeken over ondernemersvaardigheden en -kwaliteiten. Ook tests op internet kun je gebruiken als achtergrondinformatie. 
  • Praat met de ondernemer, afhankelijk van de uitkomsten, over het ontwikkelen van vaardigheden, het inzetten van specialisten (bijvoorbeeld voor marketing) of stoppen met ondernemen.

Hulpmiddelen

naar boven