Proactief benaderen
Ondernemers komen dikwijls te laat in beeld bij schuldhulpverleners. Daardoor is er vaker sprake van crisisgevallen, die veel bovendien tijd en aandacht kosten. Om dit te voorkomen, helpt het om er eerder bij te zijn.
Wat kun je doen?
- Zorg dat collega’s binnen de gemeente, sociale teams en lokale organisaties (of zelfs de ondernemersvereniging) je weten te vinden. Ondernemers die hulp willen, kunnen zij dan sneller aan je koppelen.
- Deel jouw ervaringen met ondernemers met collega's van vroegsignalering. Zo weten zij waar ze op moeten letten en hoe ze deze inwoners het beste kunnen bereiken.
- Leg contact met accountants en boekhouders. Je kunt hen bijvoorbeeld vragen om klanten die niet meer betalen, naar jou door te verwijzen.
- Maak afspraken met lokale samenwerkingspartners over het doorverwijzen en overdragen van hulpvragers.
- Zet op een rijtje welke andere vormen van hulp er zijn, zoals hulp bij het ontwikkelen van financiële vaardigheden of hulp bij de boekhouding. Ondernemers die (nog) geen schuldhulpverlening willen of nodig hebben, kun je dan toch doorverwijzen naar de juiste plek.