Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer ondernemers

Verbinding maken 

Ondernemers spreken een andere taal, zijn eigenwijs en luisteren niet zomaar naar je advies. Allerlei opvattingen over 'de ondernemer' kunnen het lastig maken om verbinding te maken. Realiseer je dat de ondernemer waarmee je te maken hebt, ook gewoon een inwoner is die zich zorgen maakt over zijn schulden en deze graag wil oplossen. 

Wat kun je doen?

  • Laat de ondernemer zijn verhaal vertellen. Toon interesse in de onderneming en hoe de hulpvrager deze runt. Benoem wat goed gaat.
  • Vertrouw erop dat de hulpvrager bepaalde zaken zelf kan regelen. Beoordeel ook wanneer dit niet mogelijk is en bied dan passende hulp.
  • Ontdek samen welke ontwikkeling nodig is voor de hulpvrager. Zet daarvoor begeleiding in, en kijk of het nodig is om structureel iemand in te zetten, bijvoorbeeld voor de boekhouding.
  • Wanneer het gesprek spanning oplevert, ga dan naast elkaar zitten. Het scheelt dat je elkaar dan niet aan hoeft te kijken.
  • Benut de tips uit de VNG Toolkit communicatie Ondernemers in zwaar weer.
  • Sluit aan bij de emotionele fase waarin de hulpvrager zit.
  • Schulden hebben vaak ook lichamelijke en mentale problemen als gevolg. Maak dit bespreekbaar.
  • Bied perspectief!
  • Stel doelen en spreek af wie wat doet en op welke momenten jullie weer met elkaar afstemmen.

Tip

Tip.svg

Als je affiniteit hebt met een bepaalde doelgroep, leg je makkelijker verbinding met hulpvragers uit deze doelgroep. Bespreek in je team wie welke voorkeuren heeft. Help elkaar door bijvoorbeeld samen een intakegesprek te doen. Zo leer je van elkaar.

Gesprek stoppen of doorgaan 

Het kan lastig zijn om te praten over stoppen met ondernemen. Misschien heb je deze mogelijkheid als hulpverlener al lang overwogen, terwijl het voor de ondernemer nog een blinde vlek is. Belangrijk is daarom dat de hulpvrager zelf inzicht krijgt in de situatie. 

Wat kun je doen:

  • Stel vragen en laat de hulpvrager zelf het antwoord formuleren. Dit helpt om inzicht te krijgen in de situatie.
  • Bespreek wat de verwachting was toen de onderneming van start ging. Welke motivatie had de hulpvrager? Zijn de doelen bereikt? Zo niet, wat is er veranderd?
  • Laat de ondernemer een budgetplan maken om inzicht te krijgen in de financiële situatie. Wat blijft onder aan de streep over en is dat voldoende om van te leven? Is er een (realistische) mogelijkheid om de omzet te verhogen of de kosten te verlagen?
  • Bereken samen het werkelijke aantal uren dat iemand in de onderneming steekt. Is dat houdbaar voor de lange termijn?

Tip

Tip.svg

De Kamer van Koophandel heeft veel artikelen en stappenplannen voor ondernemers in zwaar weer, zoals de Zwaar weer routewijzer of het Stroomschema financiële problemen. Die kun je als schuldhulpverlener ook goed gebruiken.

Tip

Tip.svg

In elke gemeente is hulp aanwezig voor inwoners die aan het werk willen. Wil de ondernemer stoppen met het bedrijf en in loondienst? Begeleid de ondernemer dan naar passende hulp en neem samen contact op met de sociale dienst, het ontwikkelbedrijf of loopbaanondersteuning.

Financiële ondernemersvaardigheden

Veel ondernemers zijn heel goed in hun vak maar hebben onvoldoende financiële ondernemersvaardigheden. Om succesvol te kunnen ondernemen en de schulden op te kunnen lossen, is dan begeleiding nodig.

Wat kun je doen:

  • Bied persoonlijke begeleiding aan, zoals bij overige inwoners, én begeleiding voor ondernemersvaardigheden. De handreiking begeleiding van de VNG laat zien hoe je dit aanpakt. 
  • Bespreek welke vaardigheden de ondernemer nog moet/kan ontwikkelen.
  • Bespreek wie daarbij zou kunnen helpen: iemand uit het eigen netwerk of een coach.
  • Bepaal samen welke doelen moeten worden gerealiseerd. Formuleer de subdoelen, leg deze vast en spreek af hoe ze worden geëvalueerd.
  • Stem je bevindingen ook af met de bedrijfskundig adviseur die onderzoek doet naar de levensvatbaarheid van de onderneming.
  • Bouw een (lokaal) netwerk op voor de begeleiding en coaching van de ondernemersvaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfskundig coach.  

Voorkomen van uitval 

Het kan lastig zijn om ondernemers in beweging te krijgen en betrokken te houden. Wanneer ze buiten zicht raken, kan de hulpverlening vertragen of zelfs stagneren. Om dit te voorkomen is transparantie belangrijk.

Wat kun je doen? 

  • Wie kampt met schulden, kan te maken krijgen met lichamelijke, mentale, sociale en andere privéproblemen. Pols welke uitdagingen de hulpvrager ervaart en kom hier in vervolggesprekken op terug. 
  • Werk aan je eigen gespreksvaardigheden.  
  • Verdiep je in de taal van ondernemers.  
  • Zet de behoefte van de ondernemer centraal. Vraag regelmatig wat hij nodig heeft om betrokken te blijven en geef autonomie.
  • Je kunt vooraf met elkaar afspraken maken en die opnemen in het plan van aanpak. Dit zorgt voor transparantie en geeft houvast voor beide partijen. Denk hierbij aan: 
    • De manier waarop jullie in contact blijven. 
    • De zaken die jij uitvoert als hulpverlener en waarom er gewacht moet worden.
    • De zaken die je verwacht van de hulpvrager en wanneer deze nodig zijn. 
    • Vaste momenten om de voortgang van het dossier door te spreken. Je kijkt dan samen naar het plan van aanpak, bespreekt de eerstvolgende stappen en stelt bij waar nodig.

Hulpmiddelen

naar boven