Verbinding maken
Ondernemers spreken een andere taal, zijn eigenwijs en luisteren niet zomaar naar je advies. Allerlei opvattingen over 'de ondernemer' kunnen het lastig maken om verbinding te maken. Realiseer je dat de ondernemer waarmee je te maken hebt, ook gewoon een inwoner is die zich zorgen maakt over zijn schulden en deze graag wil oplossen.
Wat kun je doen?
- Laat de ondernemer zijn verhaal vertellen. Toon interesse in de onderneming en hoe de hulpvrager deze runt. Benoem wat goed gaat.
- Vertrouw erop dat de hulpvrager bepaalde zaken zelf kan regelen. Beoordeel ook wanneer dit niet mogelijk is en bied dan passende hulp.
- Ontdek samen welke ontwikkeling nodig is voor de hulpvrager. Zet daarvoor begeleiding in, en kijk of het nodig is om structureel iemand in te zetten, bijvoorbeeld voor de boekhouding.
- Wanneer het gesprek spanning oplevert, ga dan naast elkaar zitten. Het scheelt dat je elkaar dan niet aan hoeft te kijken.
- Benut de tips uit de VNG Toolkit communicatie Ondernemers in zwaar weer.
- Sluit aan bij de emotionele fase waarin de hulpvrager zit.
- Schulden hebben vaak ook lichamelijke en mentale problemen als gevolg. Maak dit bespreekbaar.
- Bied perspectief!
- Stel doelen en spreek af wie wat doet en op welke momenten jullie weer met elkaar afstemmen.