schuldhulp • sociaal krediet • budgetbeheer • beschermingsbewind

NVVK logo
Nieuwsbrief voor schuldeisers

1 juli 2025

Nieuwsbrief Q2 2025

Beste relatie,

U ontvangt hierbij onze vierde nieuwsbrief speciaal voor schuldeisers. We proberen u op deze manier goed te informeren over ons werk en de ontwikkelingen daarin.

In deze nieuwsbrief vragen we ook om uw input op de vraag: wat kenmerkt een goede schuldhulpverlener? Ongetwijfeld heeft u er uitgesproken ideeën over. Meld u aan en geef uw input, we stellen dat enorm op prijs.

Linda van Vliet, programmamanager en coördinator 'Samenwerking schuldeisers'

Jolanda Hemmes (CJIB) over gebruik Kennisgeving:

‘Willen we de burger helpen dan moeten we onze rol pakken: dat is de houding van het CJIB’

Het gebruik van de Kennisgeving is voor het CJIB inmiddels al jaren niet meer dan normaal. Het is zelfs een essentieel middel om schuldenrust te creëren, volgens accountmanager Schuldregelen Jolanda Hemmes. 'We willen schulden niet onnodig laten oplopen en werken daarom samen met financieel hulpverleners aan oplossingen.'

lees verder

‘Optie interessant voor alle vroegsignaleerders’

Schuldenknooppunt bezorgt vroegsignalen Belastingdienst

Belastingplichtigen met betaalachterstanden worden -in een pilot- door de Belastingdienst doorgegeven aan de gemeentelijke afdeling schuldhulpverlening. Voor het vervoer van de vroegsignalen gebruikt de Belastingdienst het Schuldenknooppunt.

lees verder

'Doorbraak in onze samenwerking'

NVVK sluit convenant met bankensector

De vijf grootste banken tekenden vandaag een convenant met de NVVK om schulden sneller te regelen. Ze pauzeren hun invorderingsproces wanneer een klant met betaalachterstanden schuldhulp vraagt. Hulp vragen bij de gemeente vermindert dus meteen de incassostress.

lees verder

Nieuwe cijfers over schulden: duur, hoogte en herkomst

Van eerste schuld naar schuldhulp: gemiddeld 8 jaar

Hoelang duurt het voordat mensen om hulp vragen na de eerste achterstand? En om welke schuldeisers en bedragen gaat het eigenlijk? Nieuwe cijfers laten zien dat mensen na bijna 8 jaar om hulp vragen. Vaak gaat het om schulden voor vaste lasten of overheidsinstanties. Vroeg ingrijpen is dus belangrijk.

lees verder

‘Groep is nog steeds te groot’

Minder hulpvragers zonder afloscapaciteit

In ons tweede onderzoek naar de afloscapaciteit van mensen die hulp vragen vanwege schulden zien we positieve ontwikkelingen. Tegelijk blijft de realiteit: voor een op de drie hulpvragers staat de bestaanszekerheid onder druk.

lees verder

We adviseren hulpverleners terughoudendheid bij het delen van persoonlijke en medische informatie

Nieuw: NVVK-notitie 'Gegevens delen met schuldeisers'

In 2023 werd de aflostermijn gehalveerd, en in 2024 besloten we het vrij te laten bedrag te hanteren als norm voor de afloscapaciteit. Sinds die tijd lijkt er bij sommige schuldeisers een grotere behoefte aan informatie te zijn om een schuldregelvoorstel te kunnen beoordelen. Daarom publiceren we voor onze leden een Notitie over dit onderwerp. Goed om daar als schuldeiser ook kennis van te nemen!

lees verder

NVVK definieert kwaliteiten en vaardigheden van financiële hulpverlener

Wat maakt iemand een goede schuldhulpverlener? Denk met ons mee!

Wat is vakmanschap in de financiële hulpverlening? Welke competenties horen daarbij? De komende maanden gaat de NVVK hierover in gesprek met haar leden. Ook van schuldeisers horen we graag welke eigenschappen zij waarderen in een goede financiële hulpverlener. Mogen we u daarover bellen?

lees verder

Staatssecretaris Struycken (Justitie en Rechtsbescherming) wil meer balans in incassoproces

Geen geld? Dan stopt de deurwaarder

Heb je schulden en ziet de deurwaarder dat er niets te halen is? Dan moet hij dat tegen zijn opdrachtgever kunnen zeggen en stoppen met incasseren, vindt staatssecretaris Struycken. Hij publiceerde een Kamerbrief die vol staat met veelbelovend beleid om kleine schulden klein te houden.

lees verder

Onze online sessie van 3 juli helpt u om met klanten in gesprek te gaan gesprek over schuldhulp. Doe mee!

NVVK-beleidsadviseur Klaas van der Vies en gesprekstrainer Mandy de Hart verzorgen op 3 juli een Donderdagmiddagsessie waar u van harte welkom bent.

Het wordt een inzichtgevend interactief webinar voor professionals die namens schuldeisers of gemeenten (aan de deur) contact hebben met mensen met betalingsachterstanden. We bieden het webinar aan in het kader van ons project 'Warm doorverwijzen'.

Dat project wil schuldeisers stimuleren in gesprek te gaan met klanten met betaalachterstanden. Het gesprek is erop gericht dat de klant in contact komt met de afdeling schuldhulp van zijn gemeente.

Zelf experimenteren met 'warm doorverwijzen'?

Voor het project zoeken we nog schuldeisers die mee willen doen. Meer informatie en aanmelden via beleidsadviseur Klaas van der Vies.

Tijdens het webinar krijgt u inzicht, handvatten en tips om gesprekken te voeren die direct vertrouwen wekken en kunnen leiden tot hulpacceptatie. 'Warm doorverwijzen' vraagt om een andere aanpak dan veel deurbezoekers gewend zijn!

Aanmelden kan hier, of via onze Agenda (hieronder)

Agenda
Agenda icoon
3 juli

Betaalt je klant niet? Zo kun je bijdragen aan de oplossing

Warm doorverwijzen in gesprek: effectief klantcontact met mensen met geldzorgen
Agenda icoon
15 september

Landelijke bijeenkomst Vroegsignalering, hét jaarlijkse event waar schuldeisers & hulpverleners elkaar ontmoeten

Samen sterk, meer bereik
Handig om te weten

schuldhulp • sociaal krediet • budgetbeheer • beschermingsbewind

NVVK logo

nvvk.nl

Volg de NVVK

Dit is een uitgave van NVVK.

Bekijk online