schuldhulp • sociaal krediet • budgetbeheer • beschermingsbewind

NVVK logo
Nieuwsupdate Convenanten

17 september 2024

Convenanten: maak er gebruik van!

Fijn dat jij je als 'contactpersoon Convenanten' hebt opgegeven voor deze Convenanten-nieuwsbrief! De afgelopen drie jaar zijn we tot veel nieuwe convenanten met schuldeisers gekomen.

Het bereiken van de meest voorkomende schuldeisers is hierbij het doel. Met steeds meer schuldeisers maken we afspraken over schuldenrust na een kennisgeving om stabilisatie te faciliteren. Ook zijn ‘bij voorbaat akkoord’-afspraken gemaakt. Zo kunnen we samen de doorlooptijden voor de totstandkoming van een schuldregeling fors verkorten.

Jouw rol als 'contactpersoon Convenanten' binnen jouw organisatie is erg belangrijk voor ons, want de mogelijkheden die de convenanten bieden blijken nog niet overal maximaal benut te worden.

Met deze vierde Nieuwsupdate Convenanten willen we jou direct informeren over de nieuwste afspraken en de laatste wijzigingen. Zo ben jij als eerste geïnformeerd en kun je jouw team helpen om de meest recente afspraken direct in te zetten!

Met Klarna alle grote ‘betaal later'-aanbieders nu aangesloten

Net als de andere ‘koop nu, betaal later’-aanbieders Riverty (voorheen Afterpay), Billink en in3 heeft nu ook aanbieder Klarna een convenant met de NVVK. Klarna stopt met incasseren zodra een klant die betalingsproblemen heeft, schuldhulp ontvangt. Ook incassopartner Coeo van Klarna schort de incasso op zodra er een kennisgeving inzake schuldhulpverlening is verstuurd door de schuldhulpverlener.

Belangrijke stap
Klarna volgt met deze stap de eerdere ondertekening door Riverty (voorheen Afterpay), Billink en in3. Zij tekenden in juni. Klarna gaat nu net als de anderen ook bij voorbaat akkoord met een schuldregeling op het moment dat de hulpverlener vraagt om een opgave van de schulden. Dat geldt ook voor haar incassopartner. Enkel wanneer een belemmering opgegeven wordt, is een voorstel ter beoordeling nodig.

Iets langere reactietermijn
Afwijkend ten opzichte van de andere ‘koop nu, betaal later’-aanbieders is dat Klarna vooralsnog een reactietermijn van maximaal 15 dagen voor zowel saldo-opgave als (waar nog relevant) reactie op een voorstel hanteert. Lees hier het convenant en hoe je er gebruik van kunt maken. Meer achtergrondinformatie bij onze relatie met de 'koop nu, betaal later'-aanbieders lees je hier.

Maken jullie al maximaal gebruik van het Schuldenknooppunt?

Schuldenknooppunt_LOGO_RGB

Voor NVVK-leden is het Schuldenknooppunt geen onbekende meer. Het Schuldenknooppunt maakt gegevensuitwisseling tussen schuldhulpverleners en schuldeisers gemakkelijker en sneller. Het is dan ook niet voor niets dat het Schuldenknooppunt deel uitmaakt van de basisdienstverlening zoals de NVVK die recent overeengekomen is met het ministerie van SZW, VNG en Divosa. Partijen die aansluiten op het Schuldenknooppunt kunnen efficiënter informatie uitwisselen en zo de schuldenproblematiek effectiever aanpakken.

Je kunt het effect van het Schuldenknooppunt maximaliseren door:

  1. Alle beschikbare schuldeisers als ‘Schuldenknooppunt-relatie’ te activeren in je eigen applicatie (Perspectief, Allegro, OnView, Flow).
  2. Ook gebruik te maken van de andere modules dan de module Schuldregelen.

Op basis van input vanuit de keten ontwikkelt het Schuldenknooppunt zich continu. Inmiddels heeft het Schuldenknooppunt een vijftal modules. Elke module bestaat uit een set van berichten en ondersteunt een bepaalde fase van schuldhulp. Daarmee is het Schuldenknooppunt voor verschillende typen deelnemers geschikt. Alle modules zijn zo ingericht dat ze bijdragen aan een snelle en efficiënte manier van communicatie.

  • Met de module ‘Schuldinventarisatie’ wisselen financiële hulpverleners en schuldeisers berichten met elkaar uit om tot een schuldenoverzicht te komen.
  • Met de module ‘Betalingsregeling’ wisselen financiële hulpverleners en schuldeisers berichten met elkaar uit om tot een 100% betalingsregeling of herfinanciering te komen.
  • Met de module ‘Schuldregeling’ wisselen fase 2 schuldhulpverleners en schuldeisers berichten met elkaar uit om tot een schuldregeling te komen.
  • Met de module ‘Meldingen Bewindvoering’ kunnen bewindvoerders schuldeisers melden dat hun klant onder bewind is gesteld, bewindgegevens actualiseren of aangeven dat de onderbewindstelling is beëindigd.
  • Met de module ‘Waarborgfonds saneringskredieten’ wisselen kredietbanken en Sociale Banken Nederland berichten met elkaar uit om een borgstelling voor een saneringskrediet aan te vragen.

Meer informatie over de modules van het Schuldenknooppunt vind je via deze link.

De module ‘Schuldregeling’ is bij de meeste mensen wel bekend en is alleen toegankelijk voor Wgs gemandateerde schuldhulpverleners. De overige modules zijn vaak nog niet bij iedereen bekend. Deze modules zijn ook door een bredere groep van (schuld)hulpverleners te gebruiken.

Vooral voor NVVK-leden die zowel de rol van schuldhulpverlener als die van schuldeisende partij hebben, is het van belang dat zij op de hoogte zijn van de inhoud en de mogelijkheden van de overige modules. Door ook (een van) de overige modules in het Schuldenknooppunt te activeren, kunnen zij direct met andere doelgroepen in het schuldendomein communiceren. Dit draagt bij aan een gemakkelijkere en snellere afwikkeling van dossiers in het schuldregeltraject.

Mirjam Zwamborn, beleidsadviseur bij het Schuldenknooppunt, licht toe: “Het komt nogal eens voor dat partijen die wél van het Schuldenknooppunt gebruik maken, nog níet alle voor hen relevante modules aanzetten. Dat komt enerzijds door de onbekendheid met het feit dat deze modules er zijn, en anderzijds doordat het aanzetten van deze modules niet vanzelf gaat. Maar met een belletje of mail naar het Schuldenknooppunt is dat zo geregeld.

Het activeren van het gebruik van het Schuldenknooppunt voor alle al aangesloten schuldeisers in de module die je al gebruikt, is natuurlijk een no-brainer. Er zijn gemeenten die al met wel meer dan 15 schuldeisers via het Schuldenknooppunt communiceren en er zijn gemeenten die dat maar met een schuldeiser of 3 doen; daar snap ik helemaal niks van!”

Mirjam Zwamborn

Mirjam Zwamborn

Voor het gebruik van het Schuldenknooppunt worden eenmalige aansluitkosten en een jaartarief in rekening gebracht. Voor dit tarief kan van alle modules gebruik worden gemaakt. Op deze manier lever je de grootste bijdrage om mensen met schulden sneller te helpen.

Is jouw organisatie al wel aangesloten op het Schuldenknooppunt, maar hebben jullie nog niet alle (relevante) modules geactiveerd: doe dat dan snel, eenvoudig én kosteloos via ‘Aanvragen modules’ op de website van het Schuldenknooppunt. Heb je vragen over welke modules voor jou(w organisatie) geschikt zijn of welke stappen je moet doorlopen om aan te sluiten, neem dan vooral even contact op.

Heeft jouw organisatie nog niet alle schuldeisers waar ze zaken mee doet op het Schuldenknooppunt geactiveerd, doe dat dan meteen in de applicatie waar jullie gebruik van maken (Perspectief, Allegro, OnView, Flow).

En mocht je actief zijn in het schuldendomein, maar nog niet zijn aangesloten op het Schuldenknooppunt, meld je dan snel aan voor een van de informatiebijeenkomsten van het Schuldenknooppunt via de website.

Zo werken we samen aan een effectieve en efficiënte bestrijding van de schuldenproblematiek, verlagen we schuldenstress bij klanten, en zorgen we ervoor dat de rekeningen van schuldeisers sneller betaald worden.

Snel schuldenrust realiseren

Gebruik de Kennisgeving uit het convenant

Weet jij al dat je met de Kennisgeving heel snel schuldenrust kunt realiseren voor de hulpvrager? De Kennisgeving is standaard opgenomen in de convenantafspraken met schuldeisers. 

lees verder

Aanvullende afspraken over minnelijke schuldhulp

Meteen schuldenrust bij bol na versturen kennisgeving

De NVVK maakte aanvullende afspraken met webwinkel bol en twee nieuwe incassopartners van het bedrijf: Flanderijn en Alectum. Maak er gebruik van!

lees verder

Is jouw gemeente al aangesloten bij het convenant Lokale Overheid?

Een van de elementen in de Basisdienstverlening is de inzet van het convenant Lokale Overheid door gemeenten. Dat is niet zonder reden.

Stel je voor dat je met een inwoner op het gemeentehuis hulpverlening bespreekt voor zijn schulden, maar op hetzelfde moment worden er door je collega's op de incassoafdeling invorderingsmaatregelen getroffen voor die inwoner. Dat doet de vertrouwensrelatie die je aan het opbouwen bent niet veel goed. Met het tekenen van het convenant Lokale Overheid voorkom je deze situaties. Is jouw gemeente of belastingsamenwerking organisatie nog niet aangesloten? Nu is het moment. Vele andere gemeenten gingen jullie voor: Wie doet wat? - NVVK.

Heb je vragen? Yaacoub Abbassi helpt je graag verder, of kijk op: Convenant Lokale Overheid - NVVK.

Deelnemers gezocht voor gebruikerstest

Digitaal indienen van verzoekschriften Wsnp

De Rechtspraak ontwikkelt een webportaal voor het indienen van verzoekschriften Wsnp. Het grote voordeel is dat je als schuldhulpverlener verzoekschriften en bijlagen direct digitaal kan indienen. Ze zoeken financiële hulpverleners die dit portaal willen testen.

lees verder

Overzicht schuldeisers geactualiseerd

Het overzicht van alle schuldeisers waar de NVVK convenanten mee heeft afgesloten is uitgebreid met Klarna als convenantpartner. Ook de nieuwe afspraken met bol zijn verwerkt. In deze Excel-sheet vind je de actuele afspraken met alle schuldeisers terug.

Factsheet Convenanten

De factsheet Convenanten is vernieuwd, dit is een handig hulpmiddel waarmee jij je lokale woningcorporatie, sociale dienst of belastingorganisatie overhaalt om aan te sluiten bij de NVVK-convenanten. Download de factsheet hier. Je vindt deze nieuwe versie ook op onze website onder het kopje 'Zo werkt het'.

Reacties, opmerkingen, tips, vragen?

Bij de NVVK houden 3 beleidsmedewerkers zich bezig met convenanten: Linda van Vliet, Judith van Geffen en Ellen Hennekens. Heb je inhoudelijke vragen over de convenanten? Neem dan zeker contact met ze op.

LInda van Vliet

Linda van Vliet

Judith van Geffen_HR_IMG_9083_VK

Judith van Geffen

Ellen Hennekens_HR_IMG_9310_VK

Ellen Hennekens

schuldhulp • sociaal krediet • budgetbeheer • beschermingsbewind

NVVK logo

Onze nieuwsbrief ontvangen?

meld je aan

Volg de NVVK

Dit is een uitgave van NVVK.

Bekijk online