Over NVVK-Divosa gebruikerspanel | Verzamelen en gebruiken van data in de schuldhulpverlening

NVVK-Divosa gebruikerspanel | Verzamelen en gebruiken van data in de schuldhulpverlening

Schuldhulpverleners onder elkaar, gemeentebesturen, ministeries, de politiek en de maatschappij willen graag weten hoeveel mensen we met ons werk bereiken, welke vragen ze precies hebben en of we problemen van hulpvragers effectief oplossen.  

Daarvoor organiseert de NVVK jaarlijks een ‘ophaalronde’ onder haar leden ten bate van haar jaarverslag. Divosa heeft er de benchmark Armoede en Schulden voor opgezet. De gegevens worden gebruikt om er de uitvoering van ons werk in de schuldhulpverlening mee te verbeteren. 

De informatie is ook van groot belang om maatschappelijk en politiek aandacht te krijgen voor ons werk. Accurate cijfers stellen ons in staat landelijk een scherp beeld te schetsen van de schuldenproblematiek. De aandacht die eruit voortvloeit draagt bij aan onze herkenbaarheid en de mate waarin hulpvragers ons weten te vinden.

Samenwerken en vernieuwen

Het verzamelen van de gegevens is een intensief karwei. Op verschillende manieren werken we er daarom nu al aan om deze data makkelijker te verzamelen. Divosa en de NVVK willen hierin meer samen optrekken. Ook zoeken we naar vernieuwende manieren om de gegevens te verzamelen en te gebruiken. Denk aan intelligente koppelingen met veelgebruikte softwaresystemen van schuldhulpverleners.

Brainstorm ’gegevensverzameling 2.0’

We zijn benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Op vrijdag 2 oktober van 09.30-.1100 uur organiseren Divosa en NVVK daarom voor NVVK-leden en Divosa een online gebruikerspanel over het uitvragen en het gebruik van data in de schuldhulpverlening. We nodigen NVVK-leden en de invullers van de Divosa Benchmark Armoede en Schulden uit om mee te denken. Tijdens het gebruikerspanel buigen we ons over drie kernvragen:

  1. Welke gegevens heb je nodig om de uitvoering van schuldhulpverlening te verbeteren?
  2. Hoe gebruik je op dit moment de gegevens in je organisatie om daadwerkelijk tot verbetering te komen?
  3. Op welke manier kunnen we de gegevens die er in het hele land al zijn, het beste ontsluiten volgens jou?

We gaan er met elkaar over in gesprek en verzamelen jullie ervaringen, ideeën en suggesties. De uitkomsten gebruiken we om de huidige manier waarop we gegevens ophalen te verbeteren. Ook inventariseren we ideeën om de samenwerking op dit gebied te versterken. 

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil mezelf aanmelden

Naar boven